12.11.2013

Merkintöjä marginaalissa - Juho Kuosmanen kertoo elokuvan tekemisestä

Scott, Hitchcock ja Truffaut - Elokuvan tekeminen

Robert Bressonin mukaan elokuva syntyy kolmesti, ja kuolee kahdesti. Ensin se syntyy ideana, ja paperille kirjoitettuna se kuolee. Seuraavaksi se syntyy kuvauksissa, mutta materiaalina se kuolee. Viimeisen kerran se syntyy leikatessa. Ja sitten toivotaan, että se jää henkiin ja lähtee maailmalle.

Tässä blogissa kirjoitan mietteistä, joita elokuvan tekeminen aiheuttaa. Blogi toimikoon varoittavana esimerkkinä elokuvaohjaajan ammatista kiinnostuneille. 

Eurooppalaista elokuvaa 

Suomessa, kuten muuallakin Euroopassa ensikosketukset elokuvaan tulivat kiertävien elokuvanäytösten kautta. Ensimmäisenä suomalaisena elokuvana pidetään autonomian ajalla tehtyä Salaviinanpolttajat -elokuvaa. Aihe oli varmasti kansaa lähellä ja moni katsoja pystyi hyvin samaistumaan elokuvan henkilöihin. Salaviinanpolttajat ei ikävä kyllä ole säilynyt tälle vuosituhannelle. 

Euroopan elokuvapalkinto on suhteellisen nuori traditio, ensimmäisen kerran se jaettiin vuonna 1988 ja sen sai Krzysztof Kieslowskin Lyhyt Elokuva Tappamisesta. Suurin osa ehdokkaista ei ole ollut nähtävillä Suomessa, eikä tuskin kukaan aktiivisia elokuvaharrastajia lukuun ottamatta ole niistä edes kuullut.  

Eurooppalainen elokuva tarvitsee laajempaa huomiota. Elokuvateatterikentän supistuessa on tärkeää, että meillä on vielä olemassa esim. Pirkanmaan elokuvakeskuksen kaltaisia sivistävää elokuvatyötä tekeviä yhteisöjä. 

Kuinka monta virolaista elokuvaa olette nähneet viime vuosina? Entä venäläistä? Entä puolalaista? Euroopassa on muitakin elokuvamaita kuin Tanska, Ruotsi ja Ranska. Näitä elokuvia soisi näkyvän myös meillä teattereissa.  

Elokuvan tekemisestä haaveileville 

Suomessa toimii valtavan monta media-alan koulua ja yhä isompi osa opiskelijoista hallitsee elokuvakerronnan perusteet huomattavan hyvin. He ovat harrastaneet musiikkivideoiden, skeitti- ja lumilautavideoiden sekä lyhytelokuvien tekemistä lapsesta asti. Internet on täynnä opintokokonaisuuksia, blogeista ja videopalveluista löytyy paljon teknistä tee-se-itse opetusta. Suhteellisen halvoilla digitaalisilla kameroilla ja äänityslaitteilla saadaan aikaiseksi hyvää jälkeä. 

Internet ei varmasti ole paras pedagogi, mutta jos omaa innostusta löytyy niin omat elokuvaopinnot voi aloittaa, vaikka koulut eivät heti avaisikaan oviaan. Suomessa täysin omarahoitteisia elokuvia on ollut jo elokuvateatterilevityksessä, joten periaatteessa kenellä tahansa on mahdollisuus saada elokuvansa nähtäville. Tärkeintä on keksiä idea, jonka voi toteuttaa. Luovuutta ei ole ainoastaan kyky keksiä päätä huimaavia ideoita, vaan myös kyky sopeuttaa omat ideat olemassa oleviin resursseihin. 

Käsikirjoittamisesta 

Käsikirjoitus muodostuu kuin lumiukko. Ensin täytyy tietää mittakaava ja kasata tarpeeksi lunta. Edessä alkaa hahmottua muodoton möykky, joka ei vielä esitä mitään. Eikä sitä halua vielä kenellekään esitellä, mieluummin on puhumatta koko asiasta, tai kertoo hyvin yleisellä tasolla mihin on tähtäämässä. 

Lumikasa, ehkä perinteiset kolme palloa päällekkäin, on vielä mykkä möykky, jonka sisältä löytyy muoto, kun sitä alkaa raaputtamaan. Vasta prosessin edetessä alkaa itsekin ymmärtämään mistä on kysymys. Hyvin pitkään täytyy kestää keskeneräisyyttä, puolivalmiita ajatuksia ja pyrkimyksiä liian moneen suuntaan. Vasta sitten kun muoto alkaa hahmottumaan, alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään mitä itse haluaa siitä muuttaa, mitä se tarvitsee lisää ja mitä on otettava pois. Täytyy tehdä myös paljon virheitä, jotta tietää mitä ei ainakaan halua. 

Alussa, niin kauan kuin on vain idea, kaikki on mahdollista. Mutta niin kauan kuin kaikki on mahdollista, ei ole vielä mitään konkreettista. Kirjoittamisesta tekee raskasta sen loputon keskeneräisyys, mutta se on keskeinen osa elokuvan tekemistä. Käsikirjoitus on elokuvan perusta, sen täytyy olla hyvä, että sille kannattaa rakentaa. 

Elokuvan tekeminen ei ole vain määrätietoista puurtamista. Se on loputonta etsimistä, katsomista ja keskeneräisyyden sietämistä. 

Kuvauspaikkojen etsintää 

Elokuva alkaa herätä henkiin pitkän käsikirjoitusrupeaman jälkeen, kun ryhtyy etsimään kuvauspaikkoja.  

Lähden kuvauspaikkojen etsinnässä liikkeelle faktoista. Käyn ensin katsomassa paikan, jossa tapahtumat oikeasti tapahtuvat. Jos paikka ei ole enää entisensä tai sen visuaalisuus ei vastaa sitä tunnelmaa, jota se elokuvassa esittää, sen tilalle täytyy hakea vaihtoehtoja. Kuvauspaikkojen perässä ajetaan tuhansia kilometrejä ja silti se on käsikirjoituksen ohella halvin tapa kohottaa elokuvan laatua. Hyvässä kuvauspaikassa syntyy pienemmällä vaivalla haluttuja kuvia moneen suuntaan. Hyvä kuvauspaikka luo myös näyttelijöille vahvan tunnelman, jolloin se auttaa synnyttämään oikeanlaista läsnäoloa. 

Kuvauspaikka kertoo myös hyvin paljon elokuvan päähenkilöstä. Millaisessa maisemassa hänen sielunsa lepää? Pyrimme löytämään paikan, jossa henkilöt ja tapahtumat ovat sopusoinnussa ympäristön kanssa. Yritämme löytää paikan, jossa on hyvä olla, sellaisen missä omat virheet eivät maisemasta erotu. 

Keskustelua elokuvasta 

Elokuvien katsominen on taivaallista ja niistä keskusteleminen ihanaa. Välillä vain turhautuu, kun ei löydä keskusteluista, arvosteluista, blogeista tai alan lehdistä arvioita jotka osuisivat yhteen omien ajatusten kanssa. Tulee yksinäinen olo, eikö kukaan nähnyt samaa kuin minä? 

Tällä hetkellä olen saanut yliannostuksen nettikeskusteluista, joissa sen sijaan, että oikeasti pureuduttaisiin elokuvien sisältöön, niin keskittyminen tuntuu olevan oman egon brändäämisessä. Havainnot ovat alkeellisia, jos niitä on lainkaan, ja koko kirjoituksen tarkoitus tulee olla vain osa oman identiteetin rakentamista. 

Vaikka pidänkin keskustelua elokuvasta erittäin arvokkaana ja loistavana viihdykkeenä, väitän että jos joudun valitsemaan kahdesta salista, siitä jossa näytetään elokuvia ja siitä jossa keskustellaan elokuvista, niin aion valita ensin mainitun. 

Koostettu Juho Kuosmasen blogikirjoituksista 12.11.2013 - 14.5.2014 väliseltä ajalta.

 

Rajala Pro Shop verkkokaupasta löydät kameroita ja niiden lisävarusteita jokaiseen käyttötarkoitukseen.

Tutustu verkkokaupan tuotteisiin »