Rajala Ambassador - Natalia Salmela osatehtävä 3

Jaa somessa

Tehtävänannossa tavoitteena oli saada ajattelemaan valokuvausta työnä ja kannustaa pohtimaan mahdollista urapolkua valukuvauksen parissa. Kaupallisessa valokuvauksessa tärkeintä on osata yhdistää luovuus ja asiakkaan brändin tuominen oikeassa valossa. Brändiä ei saa piilottaa, mutta ei myöskääkannata unohtaa valokuvasta omaa kädenjälkeä. Lopputuloksen on oltava pysäyttävä, erottuva ja ennen kaikkea brändiä tukeva.

Kaupallinen valokuva – Mentorin puheenvuoro

Yksi suuri syy miksi valitsin nimenomaan kaupallisen valokuvan tehtäväksi on se, että niin luovaa kuin kuvaaminen onkin, niin taidekuvilla harva voi itseään tässä maailmassa elättää. Suurimmassa osassa tapauksia valokuvaajien leipä tulee nimenomaan asiakastöistä, joihin kuuluu erilaiset tuotekuvaukset, mainoskuvaukset ja muut brändin spekseillä toteutettavat kuvaukset. Ammattitaitoa näissä on tietysti laadukkaan jäljen lisäksi se, että ymmärtää brändin arvot ja pyrkii vangitsemaan nämä tehtävänannon mukaisesti.

Itse lähestyn kaupallista kuvaamista ennen kaikkea brändin näkökulmasta. Huomioon on hyvä ottaa brändin arvot, brändin muu visuaalisuus sekä kohderyhmät. Pohdin aina ennen kuvaukseen ryhtymistä mitä kuvalla halutaan viestiä ja mikä on kampanjan tavoite, valokuvan pitää tukea näitä asioita. Pyrin valokuvalla tuoda esiin brändi sille luontevassa ympäristössä, tähän sisältyy myös kuvan stailaus, mallit, valaisu ja muut kuvassa näkyvät elementit.

 

rajalaPB160446 

Erittäin tärkeää on, että valokuvaaja muokkautuu asiakkaan ja brändin henkeen, eikä toisinpäin! Omaa kädenjälkeä ei kannata piilottaa, mutta tärkeintä on aina kuvattava tuote, ei valokuvaajan henkilöbrändi. Kannattaa harjoitella erilaisia kuvaustekniikoita, joilla saa eri asiakkaille erilaista jälkeä, näin kaikki työt eivät aina näytä samalta.

 

rajalaPB160403 kopio

 

Kaiken ydin on se, että kuvasta pystyy heti ensisilmäyksellä tunnistamaan mikä brändi on kyseessä. Erottuvuus on tärkeä kilpailutekijä. Eli kannattaa pohtia ymmärtääkö katsoja valokuvasta kenen lukuun kuva on toteutettu.

 

Tehtävän tärkeimpänä arvostelukriteerinä tarkastelin kuinka valokuva tekee säväyksen ja tunnistaako brändin ensisilmäyksellä. Kilpailijoiden taso on erittäin kova! Jokainen kuva on todella hieno, osa kuvista erottuu tämän tehtävänannon näkökulmasta joukosta edukseen. Osa kuvista on niin hyviä, että ne ovat täysin valmiita kuvia kuvattavan brändin kanaviin ja jokainen kuva on erinomainen laadullisesti.

 rajalaPB160401

Postauksen kuvat ovat kuvattu Way Bakery & Wine Barille.

- Natalia Salmela

 Rajala Ambassador 2018

JULKAISTU: 26.11.2018 15:31:22
KATEGORIA: trendit, haastattelut, järjestelmäkamerat, Rajala Ambassador

JAA ARTIKKELI SOMESSA


Tilaa vinkit ja ideat!