Yksi kuva ylitse muiden - Valokuvaajat valitsivat suosikkinsa omista kuvistaan

Jaa somessa

Aiemmassa postauksessa kyselin valokuvaajilta heidän suosikkiobjektiiveistaan. Yhden valitseminen on yleensä tuskaisen hankalaa, mutta suosikkiobjektiivi löytyi jokaiselta yllättävän helposti. Ajattelinkin lisätä haastetta ja kysyin kuvaajilta seuraavaksi: mikä on oma suosikkisi ottamistasi kuvista ja miksi?

Valinta on takuulla vaikea ja juuri tästä haasteesta mielenkiinto kumpuaakin. Kun kymmenen kuvan valitseminen näyttelyä varten tuottaa tuskaa, niin miten käy, kun täytyy valita vain yksi? Millaisia asioita valokuvaajat arvottavat ottamassaan kuvassa? Millainen kuva valikoituu suosikiksi? Ja ennen kaikkea, miksi juuri tämä kyseinen valokuva?

 
Marina Chebanova - Muoti- ja taidekuvaaja

"Teen välillä kokeilevia art-tyylisiä muotokuvia ja tämä on yksi niistä. Toteutin tämän niin, että kuvasin ensin mallin 50 mm/1.4 -objektiivilla, jonka jälkeen tulostin kuvan A4-kokoiseksi. Laitoin printin päälle kirkkaita palloja ja glitteriä ja kuvasin lopputuloksen 24-70/2.8 -objektiivilla. Kaikkein vaikeinta oli kuvata juuri tämä lopullinen ruutu ulkona auringonpaisteessa niin, ettei kuvaan jäisi heijastuksia. Tässä onnistuin varsin hyvin ja olen lopputulokseen tyytyväinen."

Maria Chebanova, Malli: Jasmin Kuusiniemi. (Canon EOS 5D Mark II, EF 24-70/2.8)

Maria Chebanova, Malli: Jasmin Kuusiniemi. (Canon EOS 5D Mark II, EF 24-70/2.8)

 
Vesa Tyni - Kuvajournalisti, Vuoden Muotokuvaaja 2015

"Yksittäistä suosikkikuvaa on vaikea valita. Päädyin lopulta skeittikuvaan, koska mikäs sen mukavampaa, kuin oman harrastuksen kuvaaminen ja kuvien katselu, oli ne sitten kenen ottamia tahansa. Skeittaamisesta halleissa on vaikea saada mieleisiään kuvia, koska miljöö ei yksinkertaisesti ole erityisen kuvauksellinen. Valitsemani kuva on Lome Skateboardsin tänä talvena pidetyltä hallivuorolta Lahdesta. Paikalla kuvattiin videota, joten mukana oli myös savukone. Asettelin yhden Elinchromen Ranger Quadran oviaukkoon, jotta saan pimennettyä mahdollisimman paljon miljöötä ja tuotua esiin vain sen mitä haluan.  Sitten vaan odottelemaan sopivaa temppua. Onnekseni ruudulleni tallentui tämä Tommi Rokolammen bs tailslide josta tuli välittömästi yksi itse ottamieni skeittikuvien suosikeista. Kesää odotellessa!"

Vesa Tyni, Kuvassa: Tommi Rokolampi (Nikon D800 + Nikkor AF-S 24-70 F2.8.)

Vesa Tyni, Kuvassa: Tommi Rokolampi (Nikon D800 + Nikkor AF-S 24-70 F2.8.)

 
Pasi Salminen Lumilautailukuviin erikoistunut valokuvaaja

"Yleisesti ottaen me kuvataan yöllä nää lumilautailujutut, mutta tässä kelattiin just taustojen takia tehdä poikkeus. Mikäs sen siistimpää, kuin saada tuomiokirkko ja partyboat samaan kuvaan laskijan kanssa. Samoilta sessareilta samasta tempusta on myös Euroopan isoimman lumilautalehden Onboarding kansikuva tehty.

Tää kuva on jo viisivuotta vanha, eli otettu 2010 tammikuussa. Sillon oli hyvä talvi, paljon lunta ja pakkasta riittänyt siihen malliin, että Helsingin edusta oli sopivasti jäätynyt. Eero oli spotannut just sopivasti kumossa olleen merimerkin sopivan matkan päässä mantereesta, eli siis tollasen 50 metriä. Olen rakentanut sellasen kannettavan spedelingon jolla saadaan vauhtia. Linko ja sen operoija on tossa vasemmalla puolella olevan lumimöykyn takana piilossa."

Pasi Salminen - Eero Ettala Polejam Crail. (Canon EOS 1D Mark III + EF 70-200/4L IS.)

Pasi Salminen - Eero Ettala Polejam Crail. (Canon EOS 1D Mark III + EF 70-200/4L IS.)

 
Lars JohnsonBändi- ja muotikuvaaja, Miss Suomi -kiertueen virallinen valokuvaaja

"Oon kuvannu paljon livemusa-keikkajuttuja, joissa ei pääse vaikuttamaan siihen, miten artisti asettuu ympäristöön. Ainoa tapa onnistua on olla hereillä ja “ampua” artisti oikealla hetkellä oikeassa paikassa, valolla jonka valomies sattumalta napsuttaa koneeltaan. Tässä onnistuminen tuo suurta nautintoa, mutta vielä suurempaa nautintoa tuo kuva, jonka on voinut alusta loppuun suunnitella.

Kyseisessä kuvassa jopa kakkujen koristeet tehtiin valamalla sormimuotteja ja asettamalla hyytelöä tekosilmien päälle. Taustalla olevan luurangon sormen sidoin langalla osoittamaan kameraan peilin kautta. Valaistukseen käytin viittä Elinchromen valoa, jolla halusin valaista jokaisen kasvot, rekvisiitat, pöydän antimet ja ympäristön niin hyvin kuin vain osaan. Suurin osa kuvausajasta meni selittäessä kuvattaville, missä asennossa ja missä mielentilassa kuuluu olla, kun laukaisin painetaan pohjaan. Tämän kaaoksen hallitseminen oli haastavinta, mutta samalla palkitsevinta, mitä olen yhden yksittäisen kuvan kohdalla kohdannut."

Lars Johnson - Meilahden kauhut, Unelmien Koulukuva, Yle. (Canon EOS 5D mark III, Canon EF 16-35/2.8)

Lars Johnson - Meilahden kauhut, Unelmien Koulukuva, Yle. (Canon EOS 5D mark III, Canon EF 16-35/2.8)

 
Antti KarppinenMuotokuvaukseen ja kuvankäsittelyyn erikoistunut valokuvaaja, Vuoden Muotokuvaaja 2013

"Tämä kuva on minulle monella tapaa merkityksellinen. Ensimmäiseksi, se esittää omaa poikaani Petroa ja meidän toista koiraa Taksia. Toisaalta se ei esitä Petroa, vaan se esittää orpoa poikaa, jota tässä tilanteessa poikani esittää. Elokuvamainen kuva on hyvin tyypillinen minun tarinankerronnallisille muotokuville, joita teen todella mielelläni.

Toiseksi, tämä kuva oli minun Vuoden Muotokuvaaja 2013 voittajasarjassa. Kisan jälkeen alkoi tapahtumaan paljon muutoksia minun omalla valokuvausurallani. Olin päättänyt että teen kyseiseen kisaan mahdollisimman paljon minun näköiset kuvat, omalla tyylilläni. Näiden kuvien myötä aloin enemmän uskaltaa tehdä kuvia omalla tyylilläni ja myös löytää enemmän sisäistä taiteilijaa, joka minussa oli ollut piilossa pitkään. Joten kyseisellä kuvalla on todella paljon merkityksiä minulle henkilökohtaisesti sekä myös ajatellen omaa valokuvaajauraani ja sen vaiheita. Tälläkin hetkellä se komistaa isossa posterikoossa meidän Walesin kodin keittiön seinää."

Antti Karppinen - The Kid. Canon EOS 5D Mark II + EF 24-70/2.8L)

Antti Karppinen - The Kid. Canon EOS 5D Mark II + EF 24-70/2.8L)
 
Peter Forsgård - Valokuvaaja-kirjailija

"Suosikkikuvaa on aika vaikea valita. Siihen voi liittyä niin monta eri asiaa ja ulottuvuutta. Henkilökuvissa voi olla kolme ihmistä läsnä: kuvattu, kuvaaja ja katsoja. Kaikkien noiden kolmen vaikutus on kuvassa mukana. Luonnollisesti kuvaajan omaan näkemykseen omasta suosikkikuvasta voivat myös nuo kaksi muuta ihmistä vaikuttaa. Kyse on paljolti siitä, mikä on ollut valokuvan tavoite. Suosikkikuvaan vaikuttaa myös tilanne, aika, paikka, oma fiilis jne. Joskus se voi olla "money-shot" ja joskus jotain henkilökohtaista ja itselleen muista syistä tärkeää.

Nyt juuri valintani osuu valokuvaan viime lokakuulta, New Delhistä Intiasta. Kohtasin sikhi-miehen  odotellessani muuta seuruetta ostoksilta. Pieni nyökkäykseni ja kameran näyttäminen riittää usein kuvauslupaan, niin nytkin. Otin vain tuon yhden ruudun, kuten minulla on tämän tyyppisissä kuvissa tapana. Valitsemassani valokuvassa ei välttämättä ole mitään ainutlaatuista laajemmin, mutta se kuvaustilanne ja kuvassa olevan miehen lämmin suhtautuminen kuvaamiseen oli hienoa. Tilanteesta jäi hyvä fiilis. Olen tämän tyyppisiä kuvia ottanut aikoinaan enemmänkin, mutta viime vuosina ne ovat jostain syystä jääneet vähemmälle. Tämä ottamani kuva avasi taas tämän tyylisen kuvaamisen maailman minulle uudestaan. Valintani tein siis puhtaasti henkilökohtaisista syistä."

Peter Forsgård - Sikhi-mies, New Delhi. (Olympus OM-D E-M1, Zuiko M.12-40mm F2.8.)

Peter Forsgård - Sikhi-mies, New Delhi. (Olympus OM-D E-M1, Zuiko M.12-40mm F2.8.)

 
Kimmo Ohtonen – Valokuvaaja ja toimittaja/ohjaaja, YLE

"Kuva voi olla teknisesti onnistunut, se voi hurmata kompositiollaan tai lumota kauniilla valollaan. Kaikki nämä ovat muutamia tärkeitä elementtejä, joita onnistunut kuva saattaa sisältää. Kun perusasiat ovat kunnossa, minulle tärkeintä kuvassa on kuitenkin tarina.

Siksi valitsin omaksi suosikkikuvakseni tämän vappupäivän aamuna 2014 ottamani kuvan norppaemosta imettämässä kuuttiaan. Uhanalaiset saimaannorpat elävät haastavissa olosuhteissa, ilmastonmuutos vaikeuttaa niiden pesintää ja kalastusverkot tappavat kuutteja kohtuuttoman paljon. Samalla me ihmiset kiistelemme siitä, pitäisikö paikallisten saimaalaisten kalastusoikeuksien mennä norpan suojelun edelle. Tämä kuva muistuttaa minua siitä, mikä on tärkeintä."

Kimmo Ohtonen - Saimaannorppa ja kuutti. (Canon EOS 1D X + EF 600mm/4L)

Kimmo Ohtonen - Saimaannorppa ja kuutti. (Canon EOS 1D X + EF 600mm/4L)

 
Markus Varesvuo - Luontokuvaaja, Canon Explorer

"Tämä suulakuva on yksi viime vuosien suosikkikuvistani. Mustan veden uumenista palaava suula on yhtä aikaa lajin käyttäytymistä valottava kuva ja samalla puoliabstrakti tutkielma vedenpintaa lähestyvästä hahmosta. Kuva on otettu veneestä tilanteessa, jossa huomasin veneen varjostavan veden pintaa, joka näytti lähes mustalta eikä siihen muodostunut häiritseviä heijastuksia. Kalastava suula syöksyy veteen hurjaa vauhtia siivet suppuun vedettynä, kapeana kuin tikari, mutta palatessaan taas pinnalle se nousee rauhallisemmin ja siivet rennommassa asennossa. Valkoisena pinnan alla hohtava lintu on kuvattu Shetlannin vesillä, manner-Skotlannista koilliseen." Markus Varesvuo - Suula palaa syvyyksistä. (Canon EOS 1D X, EF 24-70/2.8L)

Markus Varesvuo - Suula palaa syvyyksistä. (Canon EOS 1D X, EF 24-70/2.8L)

 
Tapio KaislaLuontokuvaukseen erikoistunut valokuvaaja

"Oman suosikkikuvani valinta oli oikeastaan helpompi kuin ensin ajattelinkaan. Itselle mieluisia kuvia on monia, mutta yksi on kyllä ylitse muiden.

Edinburghista itään sijaitsee pieni kaupunki nimeltään North Berwick ja kyseisen kaupungin laidalta tehdään veneretkiä Bass Rockin saarelle. Tämä saari on maailman suurin suulakeskittymä - siellä pesii eräiden arvioiden mukaan noin 150,000 yksilöä. Siis noin kymmenesosa kaikista maailman suulista. Muutama vuosi sitten Sir David Attenborough vieraili saarella ensimmäistä kertaa ja kuvaili paikkaa sanalla ”Perfection!” Olen samaa mieltä. Paikka jossa jokaisen lintukuvaajan pitäisi joskus vierailla!

Vaihtuvien sääolojen takia saari on kuitenkin erittäin vaikeasti lähestyttävä, mutta mikäli onnea on matkassa, pääsee todistamaan yhtä maailman luonnonihmeistä. Tuhansia ja taas tuhansia suulia - kuin suoraan BBC:n luontodokumentista. Linnut eivät arastele ihmisiä ja suulien elämää pääseekin seuraamaan lähietäisyydeltä. Näkymä, jossa on paljon dynamiikkaa. Useampi sata suulaa pesillään vieri vieressä, ilmassa lentävät suulat, yksi pesälleen laskeutuva ja tätä tarkkaileva yksilö sekä kaukana siintävä Pohjanmeri. Luontokuva, jota jaksaa katsella aina vain uudestaan ja josta tulvii mieleen mahtavia muistoja."

Tapio Kaisla - Bass Rock. (Canon EOS 5D Mark III + EF 14/2.8)

Tapio Kaisla - Bass Rock. (Canon EOS 5D Mark III + EF 14/2.8)

 
Nana Simelius - Muoti- ja mainoskuvaaja

"Tämä on yksi parhaita kuviani. Se on vastoin tapojani loiva kontrasteiltaan ja pehmeä tarkennukseltaan. Pidän kuvan runollisesta tunnelmasta. Minulla oli vuosien ajan mielessä kuvata liikkuvaa kohdetta jonkin leijailevan elementin kanssa. Kuvasarja toteutettiin studiollamme Raisiossa. Malli hyppi trampoliinilla ja heitimme hänen päälleen satoja kiloja jauhoja. Jauhopölyä taitaa löytyä vieläkin studioltamme, vaikka kuvan otto hetkestä on jo vuosia. Flour -nimisen editorialin julkaisi muotilehti Revs. "

Nana Simelius - Flour. Malli: Lotta/Paparazzi. (Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4L)

Nana Simelius - Flour. Malli: Lotta/Paparazzi. (Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4L)

 
Tiina Puputti - Valokuvaaja & valokuvakouluttaja/tietokirjailija

"Viimeistelen parhaillani POSE –Mallin ohjaaminen ja asento –kirjaa ja tämä kuva on yksi kirjan esimerkkikuvista. Se liittyy caseen, jossa käsitellään perhe- ja sukukuvausta.

Se on yksi suosikkikuvista seuraavista syistä: 1.) Kuvaa oli tekemässä noin 20 hengen porukka vapaaehtoisesti koko päivän. 2.) Kuva mahdollisti työelämän näyttötutkinnon suorittamisen maskeerausalan opiskelijoille 3.) Kuva mahdollisti omaehtoisen videoprojektin yhdelle valokuvaajalle. 4.) Kuvaus oli suurin projekti, josta olen ollut ollut vastuussa.

Kuvassa on tosiaan yhdeksän henkilöä, Addamsin perhe ja muutamia muita sukulaisia. Taustalla häärii loppu vapaaehtoisten joukko. Kuvaus tehtiin vappuaattona, mutta valmistelut aloitettiin jo tammikuussa. Tällöin alettiin haalimaan vapaaehtoista porukkaa, josta saataisiin kasattua suku. Porukka muodostuikin lopulta sukulaisista, kavereista ja muista vapaaehtoisista. Tammikuussa aloitin myös ravaamisen Tampereen Teatterin puvustamossa ja etsin etsin vaatteita, asusteita ja muuta rekvisiittaa kuvattaville.

Samaan aikaan maskeerausalan opiskelijat Pihla Valli ja Alina Välimäki aloittivat harjoittelun. He tekivät kaljujen kiinnityksiä malleille ja askartelivat irtoviiksiä. Heidän työskentelyään ohjasi hius- ja maskeerausalan opettaja Tanja Haverinen. Kaikki kolme ovat muuten olleet mukana koko kirjantekemisen ja nämä nuoret naiset ovat vastanneet jokaisesta maskista kirjan kuvissa. Huikeaa sitoutumista siis! Loppusuoralla joukkoon ilmoittautui vielä valokuvaaja Robert Örthen, joka halusi tehdä päivästä Behind the Scenes –videon.

Valo- ja valaisuintohimoni pääsi valloilleen tässä projektissa. Toiveeni läikikkäästä ja elävästä valosta ja Dedolight –kuumavaloilla valaisusta tarkoitti sitä, että mukana oli lähes kolmekymmentä valaisinta. Kuvauspäivän aamuna, tai enemmin aamuyöllä, lähti pakettiauto ja peräkärryllinen valaisukalustoa ja muuta tarpeistoa kohti Helsinkiä ja kuvausta. Ja lopulta kaikkia valaisimia käytettiinkin. Haaveen toteuttaminen tekeekin kuvasta itselleni merkityksellisen. En ollut tehnyt vastaavaa aiemmin – vappuna se toteutettiin yhdessä porukalla ja se avarsi minulle, mikä kaikki on mahdollista valaisunkin maailmassa. Ja hienoa siinä lisäksi on se, että olen jo hyödyntänyt saman tyyppistä valaisua myöhemmin.

Kuva edustaakin minulle sitä, mitä voidaan tehdä yhdessä, kun kaikki sitoutuvat projektiin ja ylittävät itsensä. Se edustaa haaveiden toteuttamista. Yhdessä tekeminen ja itsensä ylitttäminen kantavat ja ulottuvat tulevaisuuteen asioihin, joita emme edes vielä näe toteutusvaiheessa. Ne on vain tehtävä silloin, koska haluaa niin ja uskoo tekemiseensä."

Tiina Puputti - Addams Family. (Canon EOS 6D, EF 24/1.4L)

Tiina Puputti - Addams Family. (Canon EOS 6D, EF 24/1.4L)

 
Vesa Koivunen Urheilukuvaaja, Nikon Ambassador

"Jouduin vastikään valitsemaan kuvieni joukosta kymmenen otosta tulevaa näyttelyäni varten. Valinta oli tuskaisen vaikeaa, joten voin sanoa, että yhtä lempikuvaa ei minulla ole. Joitakin suosikkeja on kuitenkin syntynyt vuosien varrella. Se että joku kuva on jäänyt mieleeni, johtuu työn määrästä, tilanteesta, kohteesta tai jostakin muusta yksittäisestä seikasta. Kuvan mieleenjääminen ei tarkoita, että se olisi edes kovin hyvä tai erikoinen, sillä superhyviä kuvia ei tule edes yhtä vuodessa.

Tämä kuva on jäänyt mieleeni kovien ponnisteluiden takia. Vuonna 2008 otetussa kuvassa on senaikainen maailman nopein tuotantovalmisteinen moottoripyörä Suzuki Hayabusa. Sitä ohjastaa isäni. Kuva on otettu remotekameralla, jota työstimme moottoripyörään monta hemmetin tuntia. Siinä meinasi hajota prätkä, kamera ja hermot. Tai no, ne hermot taisi mennä moneen kertaan. Nikon D3 -kamera ja 14-24 f2.8 -objektiivi kiinnitettiin moottoripyörään kahdella Magic Armilla ja yhdellä monopodilla. Rautaa roikkui sen verran paljon, että pyörällä oli todella vaikea ajaa ja siksi vauhti on todella hiljainen. Ehkä 25 km/h. Kameran asettaminen oli sinänsä tarkkaa, sillä halusin kypärän näkyvän peilistä ja pyörästä sen verran, että sen harrastajat tunnistavat. Kameran laukaisin radiolla tuosta viereiseltä jalkakäytävältä."

Vesa Koivunen - Suzuki Hayabusa. (Nikon D3, Nikkor 14-24/2.8)

Vesa Koivunen - Suzuki Hayabusa. (Nikon D3, Nikkor 14-24/2.8)

 
Pekka Rautiainen - Urheilukuvaaja

"Tällä hetkellä suosikkikuvani on tuore kuva pelaajasta marssimassa pukukopista jäälle harjoituksiin. Viikko sitten odottelin Minskissä Valko-Venäjällä Jokerit-pelaajaa haastattelukuvaan. Odotuspaikkana toimi pukukoppikäytävän pääty, jossa istuskelin lattialla kameralaukkuni vieressä. Odotellessa oli aikaa ihmetellä käytävää ja sen päässä tapahtuvaa elämää. Huomasin että valo käytävällä osuu viereeni kivalla tavalla ja jos odotus venyisi, voisin saada tallennettua pelaajan tavanomaisesta poikkeavalla tavalla. Kamera kouraan, potrettilinssi pois, laajis tilalle ja samalla ensimmäinen pelaaja lähtikin käytävän toisesta päästä liikkeelle. Sain samalla tapaa muutaman muunkin pelaajan kuvattua, mutta tässä kuvassa pelaaja on juuri oikeassa asennossa, marssimassa eteenpäin, kohti taistelua - vaikkakin tällä kertaa vain peliä edeltäviä harjoituksia."

Pekka Rautiainen - Jokeripelaaja Minskissä. (Canon EOS 5D Mark III, EF 16-35/2.8L II)

Pekka Rautiainen - Jokeripelaaja Minskissä. (Canon EOS 5D Mark III, EF 16-35/2.8L II)

 
Akseli MurajaFreelance-lehtikuvaaja

"Jukolan Viesti on rankka homma myös kuvaajalle, varsinkin kun päättää valvoa koko yön ja patikoida toistakymmentä kilometriä hyvän kuvauspaikan etsinnässä. Tässä kuvassa itseäni miellyttää liukkaalle kalliolle katsetta ohjaava valorivistö. Ensimmäisen suunnistajan kehonkieli kertoo hyvin, että kohta on haastava. Paikka on kuvattu täysin vallitsevan valon ehdoilla, joka muuttuu jokaisen suunnistajan kohdalla. Mielestäni hyvin onnistunut urheilukuva, jossa metsän tunnelma näkyy oikeanlaisena. Onnistunut sommitelma ja informaatioarvo kohdallaan. Jätin lähtöalueelle kaikki painavat zoomilinssit ja pakkasin valovoimaisimmat primet reppuun. Tämä kuva on otettu Canonin 35mm 1.4:llä, jota harvemmin tulee käytettyä urheilukuvauksessa. Erittäin kovat kontrastit metsässä helpottivat tässä tarkennusta, kunhan suunnistaja ei katsonut suoraan kameraan."

Akseli Muraja - Kuopio-Jukola 2014. (Canon EOS 1D X, EF 35/1.4L)

Akseli Muraja - Kuopio-Jukola 2014. (Canon EOS 1D X, EF 35/1.4L)

 
Heli Roosmäe – Muoti- ja mainoskuvaaja

"Oli todella vaikeaa valita yksi ainoa suosikkikuva. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin tähän mustavalkoiseen kuvaan Alinasta. Kuva on mielestäni yksi parhaimpia otoksiani ja kuvaustilanne oli haastavin tähän mennessä. Kuvan malli on kotoisin Valko-Venäjältä, eikä puhunut Englantia, joten jouduimme kommunikoimaan pelkästään elekielellä. Sain vangittua mielestäni aivan uskomattoman fiiliksen kuvaan huolimatta kuvaustilanteen hankaluudesta.

Kuvan valaisussa on käytetty yhtä Elinchrome D-Lite RX -salamaa, jossa Octabox 120cm. Valo suunnattu 45-astetta mallin vasemmalta puolelta. Mallin oikealta puolelta hopeinen heijastin."

Heli Roosmäe - Alina / Paparazzi. (Nikon D700 + Nikkor AF-S 50/1.8)

Heli Roosmäe - Alina / Paparazzi. (Nikon D700 + Nikkor AF-S 50/1.8)

 
Petri Mast - Hää- ja mainosvalokuvaaja

Pidän tästä kuvasta erityisen paljon sen teeman ja tunnelman vuoksi.  Steampunk on konsolipeleien myötä lähellä sydäntäni ja sitä kautta päädyinkin kuvaamaan tämän kyseisen otoksen Marian kanssa.

Aikaa ja vaivaa kuvauksen ja taustan suunnitteluun meni poikkeuksellisen paljon. Kuvasin studiossa mustaa taustaa vasten käyttäen apuna kahta Elinchrom RX -studiosalamaa, joissa beautydish sekä 21cm 30-asteinen grid. Lopulta koostin komposiitin kolmesta eri kuvasta. Työaikaa meni kuvauksineen lopulta reilu kolme tuntia."

Petri Mast - Maria Mechanic. (Canon EOS 1DX, Sigma 50/1.4 Art)

Petri Mast - Maria Mechanic. (Canon EOS 1DX, Sigma 50/1.4 Art)

 
Kim Öhman –  Outdoor- ja lifestylevalokuvaaja

"Vaikka kuvaankin paljon vauhdikkaita lajeja, ovat omat suosikkini usein potretteja. Tässä kuvassa on Kimmo "Skipe" Oivo, suomalainen vapaalaskulegenda. Olimme kuvaamassa Iso-Syötteellä. Kelit ei oikein suosineet ja tunturi oli kolme päivää sumun peitossa. Saimme kuitenkin otettua muutamia kuvia, mutta nälkää jäi vielä. Mä olin liikeellä junalla, jonka lähtöön oli vielä jonkin verran aikaa meidän saapuessa Skipen kotikaupunkiin, Ouluun. Halusin ottaa sellaisen urheilijapotretin joka poikkeaa totutusta. Ei urheiluvälineitä tms lajiin liittyvää kuvaan, vaan jotain muuta.

Kuva on otettu Skipen pihalla, taustalla halkoliiteri. Itse tykästyin kuvaan sillä se on aito. Skipe on mies jolla työkalut pysyy kädessä ja hän tekee laskukauden ulkopuolella erilaisia rakennushommia. Hänen käsistään on syntynyt mm. Iso-Syötteen vapaalaskualue, hyppyrilavoineen päivineen. Kuvassa on myös linkki Skipen pitkäaikaiseen sponsoriin Peak Performanceen, jonka maajohtaja innostui kuvasta sen verran että se oli esimerkkinä siitä miten flanelipaita pitää tuoda esille."

Kim Öhman - Skibe Oivo. (Canon EOS 5D Mark III, EF 50/1.4.)

Kim Öhman - Skibe Oivo. (Canon EOS 5D Mark III, EF 50/1.4.)

 
Aku-Axel Muukka Bändi- ja keikkakuvaaja

"Yksi viime vuoden haastavimmista kuvauspäivistä oli ehdottomasti Tuska Open Air -festivaalin päätöspäivä. Tuulinen ja sateinen sää koetteli metallikansaa armotta lähes koko sunnuntain, joten sää toi valokuvaamiseen oman haasteensa. Päälavalla esiintynyt norjalainen Satyricon antoi valoshown puolesta samalla mitalla takaisin. Erityisesti laulajan Sigurd Wongravenin henkeäsalpaavat eleet lavan reunoilla loivat jännittyneisyyttä ja linssipinnalle osuneet sadepisarat toivat kuvaan oman taiteellisen efektin. Kuvanottohetkellä artisti syöksyi juuri kohdalleni lavan reunalle. Noustessaan ylös moshaten olosuhteet ja valoshow toivat kuvaan juuri toivottavan tunnelman. Lyhyt suljinaika pysäytti liikkeen ja taivaalta tippuvat sadepisarat."

Aku-Axel Muukka - Satyricon, Tuska Open Air 2014. (Canon EOS 1DX, EF 24/1.4)

Aku-Axel Muukka - Satyricon, Tuska Open Air 2014. (Canon EOS 1DX, EF 24/1.4)

 
 Harri TarvainenMainos- ja lumilautailukuviin erikoistunut valokuvaaja

"Kuvaan työkseni eniten mainoskuvia ja lumilautailukuvia. Työ on luovaa ongelmanratkaisua, jossa kuva on useimmiten valmiina päässäni tai mainostoimiston briiffissä ja minun tehtäväni on konkretisoida visio kuvaksi. Mainoskuva on viestin pukemista visuaaliseen muotoon, erilaisten tunnelmien, motiivien ja vihjeiden sisäänkoodaamista. Lumilautailukuvissa ja muissa actionkuvissa on omat sääntönsä, joita seuraamalla kuva välittää katsojalle suorituksen kannalta olennaisen informaation. Kennolle tallentunut kuva on useimmiten työvoitto.

Ja sitten on ne toiset kuvat, hetken oivallukset. Jotain ohikiitävää, mikä kiinnittää valokuvaajan huomion. Idea, joka syntyy kuvasta samaan aikaan kuin itse kuvakin. Näissä kuvissa konkretisoituu asia, mikä on kiehtonut ihmisiä valokuvauksen keksimisestä saakka: kuvan kyky pysäyttää hetki ja tehdä siitä ikuinen. Hetken oivallukset ovat vahinkoja. Jos en olisi osunut tähän hetkeen, kuva olisi jäänyt ottamatta. Itselle tärkeissä kuvissa sattumalla on aina iso rooli.

Valitsemani kuva kuuluu näihin jälkimmäisiin. Kuvan tilanne on varsin yksinkertainen: Sormi koskettaa tyyntä veden pintaa, tumma vesi heijastaa käden peilikuvan. Oivallus, joka tekee kuvasta minulle erityisen, on kääntää pystykuva vaakakuvaksi. Veden pinnan ollessa pystysuorassa kuvaan tulee epätodellinen vaikutelma ja kosketus muuttuu ikään kuin kahden eri todellisuuden väliseksi. Veden renkaat ovat kuin aaltoja eri ulottuvuuksien rajapinnan rikkomisesta. Tuntisin itseni vielä suuremmaksi taiteilijaksi, jos valinta kuvan kääntämisestä olisi ollut tietoinen. Sattuma puuttui taas peliin, kun kameran vaakasuunnassa oleva näyttö esitteli minulle oivalluksen kuin tarjottimella!"

Harri Tarvainen - Vesi. (Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 24-70 f/2.8 L USM.)

Harri Tarvainen - Vesi. (Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 24-70 f/2.8 L USM.)

 
Mikko LagerstedtMaisemakuvaaja

"Tämä on ehdottomasti yksi suosikkini, ainakin talviaiheisista kuvistani. Kuunvalon heijastus sekä taustalla olevien huuruisten puiden keräämä valo teki tästä tilanteesta yhden erikoisimmista, joita olen päässyt valokuvaamaan. Kuva on otettu jouluaaton aattona 2012. Taustavalona kuvassa on hiihtoladun lämpimät valot ja oikealta kajastaa täyden kuun kylmä valo lumeen. Käytin kaukolaukaisinta, jolloin pystyin itse poseeraamaan kuvassa taustalla ja sain näin luotua kuvaan lisää syvyyttä."

Mikko Lagerstedt - Between two worlds. (Nikon D800, Nikon 16-35 mm f/4.0 VR)

Mikko Lagerstedt - Between two worlds. (Nikon D800, Nikon 16-35 mm f/4.0 VR)

 
Jussi Ulkuniemi Maisemiin ja taidekuviin erikoistunut freelance-kuvaaja

"Kuva on otettu Islannissa, loputtomien henkeasalpaavien vuorien, jäätiköiden ja tasankojen maassa. Viikon mittaisella matkalla kerkeää nähdä kaikenlaista, mutta Thórsmörkin vuorijonon juurella seisominen sysimustan vuoren halkeamassa oli jotain sanoin kuvaamatonta."

Jussi Ulkuniemi - This is where I begin. (Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12/2.0)

Jussi Ulkuniemi - This is where I begin. (Olympus OM-D E-M1, Zuiko 12/2.0)

 
Eeva MäkinenMatkailukuvaaja ja -bloggaaja

"Kaiken matkustamisen keskellä lähimpänä sydäntäni on aina ollut kotimaa. Tämä kuva on otettu isovanhempieni synnyinseudulta jouluyönä, kun olimme äitini kanssa mökkeilemässä. Minulle tärkeimmät kuvat ovat sellaisia, joihin liittyy tarinoita ja muistoja."

Eeva Mäkinen - Aurora Christmas. (Nikon D610, Samyang 14/2.8)

Eeva Mäkinen - Aurora Christmas. (Nikon D610, Samyang 14/2.8)

 
Jaakko PostiOutdoor- ja lifestylekuvaaja, Sony Alpha Ambassador

"Laskettelun ja muiden outdoorlajien kuvaaminen erottuu ns. normaalien urheilulajien kuvaamisesta mm. sillä, että näitä kuvia otetaan/käytetään yleensä lajien harrastajia varten. Nämä ovat ns. elämäntapalajeja, joissa visuaalisuus on isossa osassa ja harrastajat suhtautuvat lajeista esitettävään mediaan myös hyvin kriittisesti ja se, että laskija on terävänä kuvassa ei riitä. Tästä hyvänä esimerkkinä mm. arvokisojen yhteydessä esitetty kuvamateriaali lumilautailusta ja sen saama kriittinen palaute lajin harrastajien parista. Outdoorlajein kohdalla onkin hyvin monesti niin, että jotta niitä pystyy kuvaamaan uskottavasti, täytyy kuvaajan suhtautua lajeihin miltei samalla intohimolla kuin kuvattavien urheilijoidenkin.

Tästä valitsemastani kuvasta minun on vaikea sanoa, onko se todella paras ottamani kuva, mutta minulle henkilökohtaisesti se sisältää hyviä muistoja ja kuvassa on myös NE elementit joita itse haen hyvältä "laskukuvalta". Eli sijainti (maisema), lumi ja laskijalta onnistunut suoritus.

Kuva on otettu viime talvena Utahin osavaltiossa Yhdysvalloissa, jossa olimme lasku- ja kuvausreissulla kaverini telemark-hiihtäjä Antte Lauhamaan kanssa. Asuimme retkeilyautossa ja ajelimme osavaltiota ristiinrastiin tutustuen eri alueisiin ja niiden tarjoamiin vapaalasku mahdollisuuksiin. Reissu oli ollut hieno, mutta lumiolosuhteet haastavat. Tämä viimeinen päivä todella kruunasi matkan. Yön aikana vuorilla oli satanut reilusti lunta ja kuin tilauksesta päästyämme lasku/kuvaus paikoille aukesi harmaana alkanut päivä ja nappasin Antesta tämän kuvan."

Jaakko Posti - Antte Lauhamaa, Little Cottonwood, Utah. (Sony A99, Sony ZEISS Distagon® T* 24 mm F2 ZA SSM.)

Jaakko Posti - Antte Lauhamaa, Little Cottonwood, Utah. (Sony A99, Sony ZEISS Distagon® T* 24 mm F2 ZA SSM.)

 
Timo Soasepp - Dokumentaariseen hääkuvaukseen erikoistunut valokuvaaja

’’Kuva, joka palautti minulle jännityksen ja hetken voiman. Olin puoli vuotta aikasemmin päätynyt täysipäiväiseksi valokuvaajaksi dokumentaariset hääkuvaukset pääpainona. Kesän aikana selasin tuhansia kuvia läpi istuen näyttöni edessä. Pohdin kuinka voisin irtoutua siitä kierteestä ja palauttaa harrastukseni intohimon henkilökohtaiseen valokuvaamiseen. Jahtasin sitä tunnetta kun otat ensimmäisen kerran käteen kameran ja tunnet luovasi. Minulle vastaus oli filmi. Ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen kuvaa ei näkynyt takanäytöltä vaan jännitys jatkui ja jatkui kunnes filmirulla oli teetetty.''

Timo Soasepp - Film time. (Nikon FE2, Voigtländer 40mm f/2.)

Timo Soasepp - Film time. (Nikon FE2, Voigtländer 40mm f/2.)

 

Suuret kiitokset kaikille suosikkikuvansa jakaneille valokuvaajille!

-Pekka Kastikainen / Rajala Pro Shop

 

Rajala Pro Shop verkkokaupasta löydät kameroita ja niiden lisävarusteita jokaiseen käyttötarkoitukseen.

Tutustu verkkokaupan tuotteisiin »

JULKAISTU: 27.2.2015 16:00:23
KATEGORIA: Järjestelmäkamerat, Haastattelut

JAA ARTIKKELI SOMESSA


Tilaa vinkit ja ideat!